SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY NA LATA 2021 – 2026
Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu
Uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 21 września 2021 r.
Być wykształconym znaczy być lepiej przygotowanym do życia,
posiadać większą zdolność oceniania jego wartości.
Jan Paweł II
Szkolny Program wychowawczo – profilaktyczny jest zintegrowany ze Statutem szkoły i wynika z założeń koncepcji pracy szkoły opracowanej na lata 2021 – 2026. Program powstał na bazie diagnozy środowiska szkolnego, która została dokonana w formie zarówno ankiety kierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli, jak również rozmów diagnozujących zapotrzebowanie na tematykę oraz działania wychowawcze i profilaktyczne na dany rok szkolny.
Szkolny Program wychowawczo – profilaktyczny skierowany jest do wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uwzględnia współpracę z organizacjami i instytucjami w środowisku lokalnym.
Spis treści:
- Podstawy prawne programu.
- Wstęp.
III. Diagnoza problemów.
- Cele.
- Zadania programu wychowawczo-profilaktycznego.
- Plan realizacji działań.
VII. Wizerunek absolwenta.
VIII. Organizacje i instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.
- Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego.
- Podstawy prawne programu.
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
- Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
- Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
- „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
- Statut Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu.
- Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Technikum nr 2
w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej
w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie
i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak
i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość
o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego
w roku 2017/2021, - wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Opracowany program będzie realizowany w latach 2021- 2026. Szkolny Program wychowawczo- profilaktyczny będzie poddany ewaluacji w wybranych obszarach,
w zależności od potrzeb. Podstawową formą ewaluacji będą:
- ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, rodziców,
- obserwacja,
- wywiad, rozmowa.
Metody realizacji:
- Informacyjne:
- a) pogadanki, wykłady, prelekcje,
- b) filmy dydaktyczne,
- c) uaktualnione artykuły z prasy, broszury, książki,
- d) publikacje na szkolnej stronie internetowej, gazetki ścienne.
- Edukacyjne:
- a) dyskusje,
- b) debaty klasowe,
- c) warsztaty,
- d) spektakle profilaktyczne.
- Działania alternatywne:
- a) zajęcia sportowe i rekreacyjne,
- b) wycieczki różnego typu,
- c) koła zainteresowań,
- d) uroczystości szkolne i klasowe,
- e) wolontariat.
- Wczesna interwencja zgodnie z procedurami.
III. Diagnoza problemów.
Spośród wszystkich faz rozwojowych okres dojrzewania stanowi szczególną fazę
w życiu człowieka. Z perspektywy psychospołecznej właśnie wtedy dokonują się najważniejsze zmiany w zakresie obrazu siebie i społecznej percepcji jednostki, formowane są nowe wzorce relacji interpersonalnych, gwałtownie wzrasta liczba nowych doświadczeń osobistych i społecznych, rozwijane są umiejętności pozwalające na kształtowanie się poczucia własnej kompetencji. Tempo oraz sposoby osiągania celów rozwojowych zależą zarówno od samego nastolatka jak i od osób, z którymi się kontaktuje. Okres dojrzewania nie jest, więc biernym oczekiwaniem na dorosłość i dojrzałość. Wręcz przeciwnie- w tej fazie życia ludzie są bardzo aktywni, eksperymentują z nowymi zachowaniami, poszukują nowych ról, nabywają nowych
doświadczeń, a tym samym stają się innymi ludźmi o nowych prawach i obowiązkach, mającymi nowe potrzeby i oczekiwania, wypełniającymi nowe zadania. W procesie tym niezwykle ważną rolę odgrywają znaczące osoby dorosłe, a zwłaszcza rodzice i nauczyciele. (Z. Gaś 1997)
Nauczyciele wnikliwie i uważnie przypatrują się problemom młodzieży i ich rodzin,
wyciągając z obserwacji własne wnioski, opracowują całościową metodę działania.
- Cele programu wychowawczo- profilaktycznego.
Ogólnym celem programu jest:
- Wspomaganie rozwoju osobowości ucznia w sferze intelektualnej, emocjonalnej, zdrowotnej, moralnej i społecznej oraz motywowanie do samodoskonalenia się.
- Wzmacnianie poczucia jego wartości i stymulowanie rozwoju indywidualnego.
- Stwarzanie warunków do pełnej samorealizacji na miarę możliwości i zainteresowań ucznia.
- Wspomaganie kształtowania u ucznia własnego systemu wartości opartego o zasady humanizmu.
- Kształtowanie u ucznia wrażliwości na krzywdę innych.
- Przygotowanie do odpowiedzialnego i twórczego życia w rodzinie i w społeczeństwie.
- Przygotowanie ucznia do sumiennego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonej mu pracy.
- Zapobieganie uzależnieniom.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
- Tworzenie szkoły przyjaznej uczniom, nauczycielom i rodzicom,
- Doskonalenie kompetencji kluczowych.
Cel główny programu profilaktyczno- wychowawczego:
- Wspomaganie rozwoju młodzieży w taki sposób, aby młodzi ludzie byli przygotowani do odpowiedzialności za własne decyzje i wybory.
Cele szczegółowe programu to:
- kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się, wyrażania własnych opinii, przekonań i poglądów;
- budowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz samooceny;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wybory;
- uczenie rozwiązywania problemów i radzenia sobie z niepowodzeniami;
- motywowanie do nauki i rozwijania zainteresowań;
- budowanie atmosfery wzajemnego szacunku, tolerancji i życzliwości;
- kształcenie postaw szacunku do siebie i drugiego człowieka.
- Zadania programu.
Program wychowawczo – profilaktyczny ukierunkowany jest na:
- Rozwój ucznia i kształtowanie jego osobowości:
- a) Tworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi uczniów:
– stosowanie jasnych kryteriów wewnątrzszkolnego systemu oceniania i zapoznawanie z nimi uczniów oraz rodziców,
– systematyczne, mobilizujące, jawne i uzasadnione ocenianie uczniów,
– organizowanie zajęć pozalekcyjnych zgodnie z zainteresowaniami uczniów,
– informowanie uczniów o konkursach, zawodach, olimpiadach, w których mogą wykazać
się swoją wiedzą i umiejętnościami,
– pomoc uczniom w przygotowaniu się do konkursów oraz egzaminów zewnętrznych
(egzamin maturalny i zawodowy),
– wskazywanie sposobów skutecznego uczenia się,
– prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi,
– organizowanie spotkań z fachowcami reprezentującymi różne dziedziny,
– przygotowanie wycieczek tematycznych do różnych instytucji,
– stałe doposażenie szkoły w pomoce naukowe i wykorzystywanie ich w procesie
dydaktyczno- wychowawczym.
- b) Eliminowanie nieuzasadnionej absencji na zajęciach:
– zapoznanie uczniów z przepisami prawnymi mówiącymi o obowiązku nauki,
– przedstawienie konsekwencji nieprzestrzegania wyżej wymienionych przepisów,
– monitorowanie przez nauczycieli i wychowawców wywiązywania się uczniów z obowiązku nauki,
– nawiązanie współpracy z rodzicami w sytuacjach powtarzającej się, wysokiej absencji dziecka,
– zorganizowanie spotkania z policją.
- c) Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie:
– promowanie postawy tolerancji,
– budzenie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych,
– zwracanie uwagi na poszanowanie własności swojej i innych,
– podkreślanie ogromnej roli przyjaźni, koleżeństwa w życiu każdego człowieka,
– rozbudzanie empatii,
– uczulanie na dbałość o kulturę osobistą i jej wpływ na kształtowanie poprawnych kontaktów
z innymi ludźmi,
– pomoc uczniom powracającym z rodzicami z zagranicy w adaptacji do nowych
warunków nauki i życia,
– udział w uroczystościach szkolnych i spotkaniach integracyjnych,
– umożliwienie młodzieży kontaktu z placówkami przeznaczonymi do pomagania ludziom.
- d) Przeciwstawianie się przejawom agresji i dbałość o bezpieczeństwo ucznia na terenie szkoły:
– zapoznanie uczniów z zasadami BHP,
– włączenie się szkoły w zewnętrzne projekty służące poprawie bezpieczeństwa na terenie
szkoły np. „Szkoła promująca bezpieczeństwo”,
– zapobieganie aktom wandalizmu i aktom przemocy, dzięki stałemu monitoringowi terenu szkoły
i wykorzystanie systemu „bramek”,
– konsekwentne karanie uczniów agresywnych względem koleżanek i kolegów oraz nauczycieli
i pracowników szkoły,
– wywiązywanie się nauczycieli z obowiązku dyżurowania podczas przerw,
– współpracowanie z policją, dzielnicowym,
– efektywniejsze wykorzystanie możliwości statutowych np. nagan wychowawcy, dyrektora,
– monitorowanie zachowań uczniowskich poprzez ankiety, wywiad pedagoga, itp.,
– informowanie o zagrożeniach współczesnego świata, w tym o terroryzmie.
- e) Przeciwdziałanie destrukcyjnym czynnikom m. in.:
– ryzyko utraty zdrowia i bezpieczeństwa,
– stres,
– przemoc,
– izolacja społeczna,
– nikotynizm,
– alkoholizm,
– narkomania,
– przestępczość,
– prowadzenie niezdrowego stylu życia,
– demoralizacja.
- f) Promowanie kultury osobistej:
– dbanie w każdych okolicznościach o kulturę słowa, estetykę wyglądu, estetykę otoczenia, kulturę zachowania,
– reagowanie na przejawy niewłaściwych zachowań w zakresie kultury osobistej uczniów, dostrzeganie i podkreślanie postaw godnych naśladowania.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
– umiejętność uczenia się,
– kompetencje społeczne i obywatelskie.
Kryteria efektywności:
– zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi, warunkami i trybem uzyskiwania oceny wyższej niż przewidywana oraz sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
– przygotowanie harmonogramu zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań,
– uczestnictwo uczniów w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych,
– poprawa wyników egzaminów zewnętrznych,
– prelekcje z ekspertami,
– comiesięczne monitorowanie frekwencji uczniów,
– prowadzenie zebrań z rodzicami,
– zmniejszenie liczby aktów wandalizmu i aktów przemocy,
– prowadzenie akcji charytatywnych przez Szkolne Koło Wolontariatu „Caritas”,
– korzystanie z pomocy koleżeńskiej w nauce,
– identyfikacja ucznia z klasą i szkołą,
– przygotowanie rajdu szkolnego,
– udział szkoły w projektach promujących bezpieczeństwo w szkole i w drodze do szkoły,
– pełnienie przez nauczycieli dyżurów na przerwach,
– zmniejszenie ilości zachowań ryzykownych w szkole,
– zwiększenie motywacji do zdobywania lepszych ocen oraz rozwijania swoich zdolności,
– wzrost inicjatywy i samodzielności w działaniu,
– współpraca z policją,
– ankietowanie uczniów.
- Rozwijanie samodzielności i przedsiębiorczości. Preorientacja zawodowa i planowanie własnej kariery:
– zwracanie uwagi na konieczność zachowania poczucia własnej wartości, godności oraz
poszanowanie godności innych,
– wspomaganie uczniów w rozpoznawaniu swych umiejętności i predyspozycji,
– przekazywanie wiedzy na temat rynku pracy,
– pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych predyspozycji zawodowych,
– poznawanie ofert uczelni i szkół policealnych,
– poradnictwo dotyczące aktywności zawodowej,
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania sytuacji trudnych i stresujących oraz radzenia sobie
z nimi.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– inicjatywność i przedsiębiorczość,
– umiejętność uczenia się.
Kryteria efektywności:
– udział uczniów w spotkaniach z doradcą zawodowym oraz psychologiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,
– wyjazdy uczniów na spotkania z przedstawicielami wyższych uczelni,
– współpraca z Podhalańską Państwową Wyższą Szkołą Zawodową,
– współpraca z Urzędem Pracy w Nowym Targu.
- Rozwijanie samorządności uczniowskiej:
– wdrażanie uczniów do samorządności poprzez traktowanie samorządu uczniowskiego jako równorzędnego partnera w decydowaniu o sprawach społeczności szkolnej,
– pomoc w realizacji inicjatyw samorządu uczniowskiego,
– przygotowanie do pełnienia ról społecznych poprzez organizowanie i przeprowadzenie
demokratycznych wyborów do samorządów klasowych oraz samorządu uczniowskiego,
– współpraca ze szkołami podstawowymi, gimnazjami, szkołami ponadgimnazjalnymi i wyższymi.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje społeczne i obywatelskie,
– umiejętność uczenia się.
Kryteria efektywności:
– przeprowadzenie wyborów do samorządów klasowych i samorządu uczniowskiego,
– przygotowanie przez samorząd uczniowski „dni otwartych”,
– przygotowanie przez uczniów poszczególnych klas uroczystości szkolnych i akademii.
- Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich:
- a) Przestrzeganie i upowszechnianie zasad demokracji oraz praw człowieka, dziecka,
ucznia:
– eksponowanie w działalności wychowawczej postaw obywatelskich,
– zwracanie uwagi na konieczność uczestniczenia w wyborach i referendach, jako podstawową powinność obywatelską,
– zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami, respektowanie ich przez uczniów
i nauczycieli,
– popularyzacja dokumentów takich jak: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
Konwencja o Prawach Dziecka, Konstytucja RP, itp.,
– zachęcanie uczniów do wykazywania różnych form aktywności dla rozwiązania
problemów społeczności lokalnej,
– rozwijanie postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur i obyczajów.
- b) Kształtowanie postaw patriotycznych i uczenie szacunku do symboli narodowych:
– podkreślanie znaczenia symboli narodowych i uczenie właściwego zachowania się
wobec nich,
– aktywny udział całej społeczności szkolnej w uroczystościach z okazji świąt
narodowych,
– sprawowanie opieki nad miejscami pamięci narodowej w najbliższej okolicy,
– delegowanie Pocztu sztandarowego na uroczystości z okazji świąt narodowych.
- c) Rozwijanie zainteresowań uczniów kulturą własnego regionu:
– zapoznawanie z przeszłością, teraźniejszością i perspektywami rozwoju Nowego Targu i okolic, powiatu nowotarskiego oraz Małopolski,
– udział uczniów w uroczystościach organizowanych przez władze powiatu i miasta,
– organizowanie dyskusji dotyczących perspektyw rozwoju regionu, możliwości zatrudnienia młodych ludzi, wskazywanie dróg i sposobów podejmowania aktywności zawodowej i gospodarczej,
– organizowanie wycieczek przedmiotowych na terenie regionu,
– prowadzenie przez pracownika biblioteki lekcji na temat stylu zakopiańskiego,
– zapraszanie na uroczystości, prelekcje, itp. przedstawicieli świata kultury.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje społeczne i obywatelskie,
– świadomość i ekspresja kulturalna,
– umiejętność uczenia się.
Kryteria efektywności:
– uczestnictwo Pocztu sztandarowego w uroczystościach państwowych organizowanych
przez władze lokalne,
– udział uczniów w akademiach z okazji rocznic ważnych wydarzeń narodowych,
– okazywanie szacunku dla symboli narodowych poprzez odpowiedni strój i postawę
w czasie odśpiewywania hymnu państwowego,
– przygotowanie gazetek ściennych upamiętniających święta narodowe,
– zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami,
– sprawowanie w najbliższej okolicy przez samorząd uczniowski opieki nad miejscami
pamięci narodowej,
– przeprowadzenie przez pracownika biblioteki szkolnej lekcji poświęconej stylowi
zakopiańskiemu,
– udział uczniów w rajdzie szkolnym,
– udział uczniów w spotkaniach z przedstawicielami świata kultury,
– współpraca z Państwową Podhalańską Wyższą Szkołą Zawodową.
- Promowanie zdrowego stylu życia:
– pomoc w podejmowaniu odpowiedzialnych wyborów życiowych związanych
ze zdrowiem swoim i innych,
– kształtowanie postaw dbałości o własny rozwój fizyczny, sprawność organizmu oraz
odpowiedzialności za ochronę własnego zdrowia,
– dostosowanie zajęć wychowania fizycznego do możliwości i potrzeb wszystkich
uczniów,
– zwracanie uwagi na higienę osobistą, higienę ubioru, właściwy wypoczynek,
– prowadzenie okresowych badań profilaktycznych,
– prowadzenie akcji profilaktycznych i uświadamiających w zakresie uzależnień,
– organizowanie pogadanek o tematyce zdrowotnej z udziałem zaproszonych gości.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
-umiejętność uczenia się.
Kryteria efektywności:
– prowadzenie przez pedagoga szkolnego zajęć z zakresu profilaktyki,
– przygotowanie przez pedagoga szkolnego gazetek ściennych poświęconych zdrowemu
stylowi życia,
– prowadzenie różnorodnych zajęć pozalekcyjnych z wychowania fizycznego,
– współpraca ze szkolną pielęgniarką,
– prelekcje z ekspertami.
- Wychowywanie do życia w rodzinie:
– zapoznawanie z obowiązującymi normami etycznymi i wdrażanie ich do stosowania
w życiu codziennym,
– kształtowanie otwartości poznawczej i wrażliwości na problemy współczesnego świata,
– ukazywanie życia ludzkiego jako najwyższej wartości,
– przygotowanie do małżeństwa i odpowiedzialnego rodzicielstwa,
– współpracowanie z instytucjami wspierającymi rodzinę np. Powiatowym Centrum
Pomocy Rodzinie, Miejskim i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje społeczne i obywatelskie,
– kompetencje informatyczne.
Kryteria efektywności:
– prowadzenie zajęć z zakresu wychowania do życia w rodzinie,
– współpraca z instytucjami wspierającymi rodzinę np. Powiatowym Centrum Pomocy
Rodzinie, Miejskim i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej,
– pedagogizacja rodziców.
- Zacieśnienie współpracy z rodzicami:
– zaznajamianie rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi szkoły podczas zebrań i wywiadówek,
– podawanie rzetelnych informacji o osiągnięciach edukacyjnych, zachowaniu i absencji ucznia,
– udzielenie informacji o możliwych działaniach pomocowych w przypadku wystąpienia trudności dydaktyczno- wychowawczych,
– tworzenie klimatu wzajemnego zaufania, przekonywanie rodziców o potrzebie uczciwego
i rzetelnego informowania wychowawców o problemach wychowawczych, stanie zdrowia dziecka
i przyczynach jego nieobecności na zajęciach,
– umożliwianie rodzicom zdobywania wiedzy na temat profilaktyki i rozwiązywania problemów wychowawczych,
– zachęcanie Rady Rodziców do współorganizowania uroczystości szkolnych,
– pomoc rodzicom będącym w trudnej sytuacji materialnej w zgromadzeniu dokumentacji
i zaświadczeń niezbędnych w przypadku ubiegania się uczniów o stypendia i zapomogi.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje informatyczne.
Kryteria efektywności:
– uczestnictwo rodziców z spotkaniach z wychowawcą,
– prowadzenie dziennika elektronicznego,
– pedagogizacja rodziców,
– opiniowanie wniosków o pomoc rzeczową i finansową uczniów znajdujących się
w trudnej sytuacji materialnej.
- Budowanie wizerunku szkoły i promowanie jej w środowisku lokalnym:
– dbanie o jak najwyższy poziom nauczania,
– podkreślanie roli właściwego ubioru i zachowania podczas uroczystości szkolnych,
– delegowanie Pocztu sztandarowego szkoły na uroczystości państwowe na terenie miasta i powiatu,
– bieżące prowadzenie i uzupełnianie wiadomości na szkolnej stronie internetowej,
– prowadzenie kroniki szkoły,
– propagowanie osiągnięć szkoły za pośrednictwem środków masowego przekazu,
– udział w przedsięwzięciach takich jak: wolontariat, uroczystości miejskie i powiatowe,
– współpraca z instytucjami, fundacjami, organizacjami takimi jak: Podhalańska Państwowa Szkoła Zawodowa, Miejski Ośrodek Kultury, Caritas Polska, Fundacja im. Adama Worwy, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Powiatowy Urząd Pracy, Straż Graniczna, Straż Pożarna, Parafia Rzymskokatolicka pw. Matki Boskiej Anielskiej w Nowym Targu, itd.,
– organizowanie „dni otwartych” dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum oraz
udział w akcjach rekrutacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjach,
– organizowanie konkursów międzyszkolnych,
– współpracowanie z pracodawcami.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje informatyczne,
– kompetencje społeczne i obywatelskie.
Kryteria efektywności:
– prowadzenie i aktualizowanie szkolnej strony internetowej,
– prowadzenie kroniki szkoły,
– udział Pocztu sztandarowego w obchodach uroczystości państwowych na terenie miasta `i powiatu,
– włączanie się w przedsięwzięcia działających w najbliższej okolicy instytucji,
organizacji, fundacji,
– przygotowanie „dni otwartych” dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów,
– organizowanie międzyszkolnych konkursów i zawodów,
– odbywanie praktyk zawodowych u lokalnych pracodawców.
Wzmocnienie edukacji ekologicznej. Rozwijanie postawy odpowiedzialności
za środowisko naturalne:
– nadanie problemowi degradacji środowiska właściwej rangi w odbiorze społecznym oraz wywołanie dyskusji na temat jej skutków dla przyszłych pokoleń,
– kształtowanie i rozwój postaw szacunku i odpowiedzialności za środowisko naturalne,
-pogłębianie wiedzy młodzieży na temat środowiska naturalnego oraz ochrony klimatu,
-podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej oraz promowanie zasad zrównoważonego rozwoju,
-pobudzanie młodzieży do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska lokalnego
i globalnego.
Kompetencje kluczowe:
– porozumiewanie się w języku ojczystym,
– kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
– umiejętność uczenia się,
– kompetencje społeczne i obywatelskie.
Kryteria efektywności:
– organizacja akcji i wydarzeń o tematyce ekologicznej,
– organizacja szkolnych konkursów,
– poznawanie środowiska lokalnego, w tym miejsc objętych ochroną poprzez organizację lekcji terenowych,
-udział w Rajdzie szkolnym,
– włączanie się w przedsięwzięcia działających w najbliższej okolicy instytucji, organizacji, fundacji,
– przygotowanie gazetek szkolnych z zakresu ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju,
– organizowanie wycieczek przedmiotowych.
- Plan realizacji działań profilaktycznych.
- Zapobieganie paleniu papierosów i e – papierosów przez uczniów.
Zadania | Formy realizacji (metody) | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności uczniów za zdrowie swoje i innych | – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące nikotynizmu, jego szkodliwości i zagrożeń wynikających z palenia papierosów i e – papierosów. – Oglądanie filmów edukacyjnych o szkodliwości palenia papierosów. – Oglądanie filmów edukacyjnych na temat: „Jak rzucić palenie?” (yt) – Tworzenie gazetek ściennych na temat „Światowego Dnia Rzucania Palenia” – Dyskusje nt. zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość) |
wg planu
listopad |
wychowawcy klas
pedagog szkolny |
wszyscy nauczyciele,
pedagog szkolny
wychowawcy klas |
ankiety dzienniki lekcyjne |
Kształtowanie odpowiedzialności za stan własnego zdrowia i innych osób (z uwzględnieniem najbliższej rodziny) – dbałość o harmonijny rozwój psychofizyczny | – Wykorzystanie ścieżek międzyprzedmiotowych.
– Podejmowanie działań eliminujących palenie papierosów – egzekwowanie zasad obowiązujących w szkole. – Spotkania, dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące biernego palenia oraz odpowiedzialności prawnej związanej z paleniem w miejscach publicznych. – Włączenie się w ogólnopolskie akcje prozdrowotne np. „Dzień bez papierosa”. |
wg planu
maj |
wychowawcy,
dyrektor,
samorząd uczniowski
pedagog szkolny |
rodzice,
pielęgniarka szkolna, wszyscy pracownicy szkoły |
rozmowa z uczniami, ankiety, obserwacje, dzienniki lekcyjne |
Propagowanie stylu życia bez papierosa. | – Tworzenie akcji informacyjnych np. ulotek i plakatów.
– Tworzenie gazetek ściennych. |
wg potrzeb | wychowawcy,
pedagog szkolny |
wszyscy nauczyciele | obserwacje |
- Zapobieganie piciu alkoholu.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja
|
Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów. | – Przeprowadzenie badań ankietowych diagnozujących występowanie problemu wśród młodzieży.
– Zapoznanie nauczycieli i rodziców z jej wynikami. |
2021/2022 | pedagog szkolny | wychowawcy klas | ankiety, raporty |
Podnoszenie kompetencji wychowawczo – profilaktycznych nauczycieli poprzez szkolenia z zakresu uzależnień. | – Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli. | wg potrzeb | dyrektor,
pedagog szkolny |
nauczyciele | protokoły |
Kształtowanie właściwych przekonań normatywnych dotyczących picia alkoholu. | – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące uzależnienia od alkoholu (mity i fakty).
– Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „Obietnica”. – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych na temat rodziny z problemem alkoholowym. – Projekcja tematycznego filmu. – Tworzenie tematycznych gazetek ściennych. – Tworzenie plakatów o tematyce profilaktycznej. – Realizacja programu profilaktycznego ARS (klasy I). |
wg planu
wg planu pedagoga szkolnego |
wychowawcy klas
pedagog szkolny |
pedagog szkolny
Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna |
ankiety, dzienniki lekcyjne
ankiety, sprawozdania |
Propagowanie zdrowego stylu życia, upowszechnianie wśród młodzieży spędzania wolnego czasu bez alkoholu. | – Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, sportowych, kół zainteresowań, itp.
– Organizacja wycieczek. – Organizacja rajdu szkolnego. |
wg planu | dyrektor, nauczyciele, wychowawcy klas |
pedagog szkolny | dzienniki zajęć, karty wycieczek, obserwacja |
Edukacja rodziców w zakresie środków uzależniających, czynników warunkujących powstawanie nałogów. | – Wywiadówka profilaktyczna (wg potrzeb).
– Indywidualne spotkania z rodzicami. |
wg planu cały rok | .pedagog szkolny
Wychowawcy klas |
nauczyciele
specjaliści |
dzienniki lekcyjne, informacje na stronie internetowej szkoły |
Pomoc młodzieży, która nadużywa alkoholu. | – Nawiązanie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę w profilaktyce.
– Propagowanie wiedzy o instytucjach pomocowych wśród nauczycieli, uczniów i ich rodziców |
wg potrzeb | pedagog szkolny | Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna | obserwacja |
Realizacja prozdrowotnego programu wychowawczego, w ramach, którego mieści się problematyka alkoholowa. | – Warsztaty prowadzone na godzinach wychowawczych poruszające tematykę: poczucia własnej wartości, komunikacji, asertywności, radzenia sobie ze stresem.
– Spotkania i dyskusje prowadzone na godzinach wychowawczych na temat reklamy ukrytej i jawnej wyrobów alkoholowych. – Uczenie umiejętności radzenia z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy. – Udział w ciekawych kampaniach społecznych i profilaktycznych. |
wg planu
wg potrzeb |
wychowawcy klas pedagog szkolny | Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna | dzienniki lekcyjne |
Zachęcanie do przynależności do konstruktywnych grup rówieśniczych | – Propagowanie działalności i praca młodzieży w szkolnym wolontariacie oraz SU.
– Propagowanie różnych form działalności pozalekcyjnej. – Zachęcanie do angażowanie się |
cały rok | wychowawcy klas, opiekunowie SU i szkolnego wolontariatu |
nauczyciele | sprawozdania |
- Zapobieganie uzależnieniu młodzieży od narkotyków.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów. | – Przeprowadzenie badań ankietowych diagnozujących występowanie problemu wśród młodzieży.
– Zapoznanie nauczycieli i rodziców z jej wynikami. |
2021/2022
2022/2023 2023/2024 2024/2025 2025/2026 |
pedagog szkolny | wychowawcy klas | ankieta, protokoły |
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji brania narkotyków i dopalaczy. | – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące problemu zażywania narkotyków i dopalaczy.
– Projekcja filmu edukacyjnego – Poruszanie tej tematyki na innych przedmiotach: wychowanie do życia – Tworzenie tematycznych gazetek ściennych. – Udział w ciekawych akcjach oraz kampaniach społecznych – Udział w spektaklach profilaktycznych. – Organizowanie konkursów tematycznych. |
wg planu
|
wychowawcy
klas, nauczyciele
|
pedagog szkolny
|
|
Wsparcie ze strony specjalistów. | – Prowadzenie indywidualnych konsultacji z uczniami i ich rodzicami.
– Kierowanie w sytuacjach trudnych uczniów do specjalistycznych placówek zajmujących się profilaktyką i terapią. |
cały rok
|
pedagog
pedagog |
wychowawcy | wnioski z pracy pedagoga szkolnego |
Utrudnienie uczniom dostępu do środków psychoaktywnych. |
– Zabezpieczenie szkoły przed wnoszeniem i handlem narkotykami na jej terenie. |
na bieżąco
|
Dyrektor | nauczyciele dyżurujący | obserwacja |
Dbałość o rozwój wiedzy
i umiejętności zawodowych nauczycieli dotyczących problematyki związanej |
– Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie wiedzy i umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym. – Propagowanie ofert szkoleń i konferencji tematycznych wśród nauczycieli. – Zorganizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli. |
wg potrzeb
|
Dyrektor | pedagog | ankieta, protokoły |
- Zapobieganie uzależnieniom behawioralnym wśród młodzieży.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat uzależnień behawioralnych.
|
– Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące problemu uzależnień behawioralnych.
– Tworzenie tematycznych gazetek ściennych. – Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „TV Story”. – Udział w ciekawych akcjach |
wg planu
wg potrzeb
|
wychowawcy
klas, nauczyciele |
pedagog szkolny
|
|
Wsparcie ze strony specjalistów. | – Prowadzenie indywidualnych konsultacji z uczniami i ich rodzicami.
– Kierowanie w sytuacjach trudnych uczniów do specjalistycznych placówek zajmujących się profilaktyką i terapią. |
cały rok
|
pedagog
pedagog |
wychowawcy | wnioski z pracy pedagoga szkolnego |
Ograniczanie używania telefonów komórkowych na terenie szkoły |
– Egzekwowanie zapisów Statutu szkoły w tym obszarze.
|
na bieżąco
|
wszyscy nauczyciele | Dyrektor | obserwacja |
Dbałość o rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli dotyczących problematyki związanej |
– Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie wiedzy i umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym. – Propagowanie ofert szkoleń – Zorganizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli. |
wg potrzeb
|
Dyrektor | pedagog | ankieta, protokoły |
- Ochrona młodzieży przed stresem i jego skutkami.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat stresu i jego konsekwencji zdrowotnych. |
– Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat stresu.
– Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat metod radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym. |
wg planu
|
wychowawcy klas
|
pedagog szkolny
|
dzienniki lekcyjne |
Monitorowanie szczególnie
stresogennych sytuacji w życiu szkolnym przez nauczycieli
|
– Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, poznawanie różnych technik relaksacyjnych podczas zajęć
z pedagogiem szkolnym lub psychologiem. – Prowadzenie lekcji wychowawczych na temat gospodarowania czasem.
|
wg planu
|
pedagog szkolny
wszyscy nauczyciele |
PPP
|
dzienniki lekcyjne, wnioski z pracy pedagoga szkolnego obserwacja |
- Zapobieganie wczesnej inicjacji seksualnej.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Uświadomienie
uczniom zagrożeń wynikających z wczesnej inicjacji seksualnej. |
– Wdrożenie do realizacji programu ścieżek edukacyjnych (edukacja prozdrowotna).
– Opracowanie i realizacja tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy dotyczących AIDS oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową. |
wg planu
wg planu
grudzień |
nauczyciel przygotowania do życia w rodzinie wychowawca klasy
wychowawcy klas |
wszyscy nauczyciele,
nauczyciel przygotowania do życia w rodzinie, pedagog szkolny
|
dzienniki lekcyjne
|
Zapewnienie pomocy psychologiczno –
pedagogicznej i medycznej. |
– Indywidualne konsultacje z pielęgniarką i pedagogiem szkolnym. – W sytuacjach trudnych kierowanie |
cały rok
na bieżąco |
pedagog
pedagog |
wychowawcy klas, pielęgniarka | wnioski z pracy pedagoga szkolnego |
- Przeciwdziałanie zjawisku agresji i przemocy (w tym cyberprzemocy).
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności. | – Prowadzenie podczas lekcji wychowawczych warsztatów służących samopoznaniu.
– Prezentacje osiągnięć uczniów – Angażowanie uczniów mniej aktywnych w życie społeczne klasy i szkoły. |
wg planu
cały rok
|
wychowawcy klas
wszyscy nauczyciele, wychowawcy klas |
pedagog szkolny,
administrator strony internetowej wszyscy nauczyciele |
dzienniki lekcyjne |
Rozbudzanie wrażliwości i poczucia odpowiedzialności za relacje międzyludzkie. |
– Prowadzenie zajęć wychowawczych poruszających tematykę relacji międzyludzkich, więzi oraz empatii.
– Angażowanie młodzieży |
wg planu
cały rok |
wychowawcy klas
opiekun wolontariatu |
pedagog szkolny
pedagog szkolny, przedstawiciele instytucji charytatywnych |
dzienniki lekcyjne
sprawozdanie z działalności wolontariatu, obserwacje |
Dostarczanie uczniom wiedzy na temat agresji i przemocy (w tym cyberprzemocy). |
– Prowadzenie zajęć wychowawczych
poruszających tematykę agresji – Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „Oni”, „Dylemat społeczny” |
wg planu
|
wychowawcy klas | pedagog szkolny | dzienniki lekcyjne |
Dbałość o rozwój wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli. dotyczących problematyki agresji i przemocy |
– Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli w zakresie wiedzy i umiejętności prowadzenia zajęć na temat agresji i przemocy. – Propagowanie ofert szkoleń
|
wg potrzeb
wg planu
|
Dyrektor
pedagog szkolny |
ankieta, protokoły | |
Uświadomienie uczniom skutków prawnych związanych z występowaniem agresji. |
– Zorganizowanie spotkania uczniów z przedstawicielem policji. |
wg potrzeb
|
pedagog szkolny, wychowawcy | wszyscy nauczyciele, policja | lista obecności, |
Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły. | – Przestrzeganie zapisów Statutu szkoły w tym zakresie.
– Reagowanie na zjawisko agresji i przemocy w szkole. |
cały rok | Dyrektor, Samorząd
uczniowski |
wychowawcy, pedagog szkolny | dokumentacja
szkolna |
Stworzenie atmosfery życzliwości, zrozumienia i szacunku dla drugiego człowieka. |
– Przestrzeganie zasad współżycia opartego na godności i poszanowaniu wzajemnych praw. | j.w. | wszyscy pracownicy |
|
obserwacja |
Organizowanie
wsparcia dla ofiar przemocy. |
– Tworzenie bazy informacji o instytucjach pomocowych. – Zapewnienie ofiarom przemocy wsparcia poprzez wczesną interwencję i kierowanie ich placówek specjalistycznych. |
2021/2022
cały rok |
pedagog szkolny
wychowawcy klas pedagog szkolny |
wszyscy nauczyciele,
przedstawiciele MOPS i GOPS, policja |
sprawozdanie z pracy pedagoga szkolnego |
- Zapobieganie wagarom.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Diagnoza skali problemu. | – Przeprowadzenie pogadanki na temat niebezpieczeństw i skutków związanych z wagarowaniem.
– Dokonywanie okresowej analizy frekwencji w klasach I – IV, I-V. |
wg planu
|
wychowawcy klas
|
pedagog szkolny
|
dzienniki lekcyjne |
Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności na zajęciach lekcyjnych. |
– Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami często opuszczającymi zajęcia, spisywanie kontraktów z pedagogiem szkolnym. – Prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami tychże uczniów. – Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów, konsekwentne stosowanie zapisów Statutu szkoły w tym zakresie. |
cały rok | wychowawcy pedagog szkolny |
|
dzienniki lekcyjne, sprawozdanie z pracy pedagoga szkolnego |
Zapobieganie anonimowości ucznia w danym zespole klasowym. | – Przeprowadzanie zajęć integrujących zespół klasowy.
– Angażowanie wszystkich uczniów |
wrzesień
cały rok |
wychowawca
wychowawca |
pedagog szkolny
opiekun SU, opiekun wolontariatu |
dzienniki lekcyjne |
- Dbanie o higienę zdrowia fizycznego i psychicznego.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Dostarczanie uczniom wiedzy na temat zdrowia fizycznego psychicznego. | – Prowadzenie przez specjalistów spotkań z uczniami na temat zdrowia psychicznego.
– Podjęcie działań profilaktycznych – Realizacja tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy dotyczących „Szczenienia- profilaktyka chorób zakaźnych, w tym szczepienia przeciw COVID-19” „Fakty i mity na temat szczepień” |
wg potrzeb
wg potrzeb
wrzesień 2021 oraz wg potrzeb
wrzesień 2021 wg potrzeb |
pedagog szkolny
Wychowawcy wszystkich klas/ pedagog szkolny
-pedagog szkolny |
wychowawcy klas
|
lista obecności/ dzienniki lekcyjne
lista obecności/ dzienniki lekcyjne
|
Organizowanie wsparcia dla osób będących w trudnej sytuacji po traumatycznych zdarzeniach. Zapobieganie samookaleczaniu i próbom samobójczym |
– aktualizowanie bazy informacji o instytucjach pomocowych. – Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami. – Prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami tychże uczniów. – Zapewnienie osobom potrzebującym fachowej pomocy. Kierowanie ich do odpowiednich specjalistów. |
2021/2022
wg potrzeb |
pedagog szkolny
wychowawcy klas pedagog szkolny |
wszyscy nauczyciele |
sprawozdanie z pracy pedagoga szkolnego |
- Zapobieganie używaniu wulgaryzmów.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Kształtowanie praktycznych umiejętności komunikowania się, uwalniania ocen i sądów spod wpływu emocji i umiejętności radzenia sobie z emocjami. | – Prowadzenie zajęć wychowawczych poruszających tematykę emocji. – Prowadzenie warsztatów z zakresu umiejętności komunikacji.
|
wg planu
|
wychowawcy klas | pedagog szkolny | dzienniki lekcyjne |
Kształtowanie poprzez literaturę piękną wrażliwości uczuciowej i umiejętności kontaktowania się z drugim człowiekiem. |
– Prowadzenie z uczniami zajęć dotyczących bogactwa i piękna języka polskiego.
|
cały rok | nauczyciele języka polskiego | j. w. | |
Stworzenie młodzieży okazji do publicznego wypowiadania się. Zachęcanie ich do udziału w dyskusji, do otwartego wypowiadania swoich poglądów z poszanowaniem praw innych. |
– Prowadzenie zajęć wychowawczych poruszających temat konstruktywnej dyskusji.
– Zachęcanie uczniów |
wg planu
cały rok |
wychowawcy klas
wszyscy uczniowie |
pedagog szkolny | j. w. |
Uczenie młodzieży dobrych manier. | – Prowadzenie warsztatów savoir vivre. | wg potrzeb | wychowawcy klas | specjaliści | j. w. |
- Zapobieganie kontaktom młodzieży z sektami.
Zadania | Formy realizacji | Termin realizacji | Osoba odpowiedzialna | Współrealizatorzy | Ewaluacja |
Dostarczenie uczniom wiedzy
na temat sekt. |
– Prowadzenie zajęć wychowawczych na temat sekt.
– Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „O sektach”. – Poruszanie tematyki sekt podczas zajęć z religii. |
wg planu | wychowawcy klas
katecheci |
pedagog szkolny
|
dzienniki lekcyjne |
Nawiązanie współpracy z instytucjami zajmującymi się obroną rodziny i jednostki przed sektami. |
– Pozyskiwanie materiałów edukacyjnych.
– Kierowanie do specjalistów osób potrzebujących porady lub pomocy |
wg potrzeb
|
pedagog szkolny | specjaliści | wnioski z pracy pedagoga szkolnego
|
VII. Wizerunek absolwenta
W Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu nauczyciele przygotowują swoich uczniów do podjęcia edukacji na wyższym szczeblu, a także do kompetentnego sprostania obowiązkom pracownika w warunkach gospodarki rynkowej. Absolwent Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych potrafi:
- rozwijać swoje zainteresowania i pasje,
- być aktywnym i twórczym wykazując tolerancję wobec odmiennych poglądów,
- dokonywać prawidłowej analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i politycznych,
- logicznie myśleć,
- samodzielnie podejmować trafne decyzje,
- korzystać z różnorodnych nośników informacji i je przetwarzać,
- wykorzystać w życiu codziennym poznane w szkole zasady komunikacji interpersonalnej,
- odróżniać dobro od zła dysponując właściwie ukształtowaną hierarchią wartości
i wysoką kulturą osobistą, - być patriotą i czuć się współgospodarzem swojej „małej” i „dużej” Ojczyzny,
- doceniać miejsce rodziny w społeczeństwie i mieć świadomość jej roli w prawidłowo przebiegającym procesie rozwoju człowieka i jego dążeniu do osiągnięcia szczęścia,
- postrzegać świat jako sacrum, o ściśle powiązanych składnikach, być wrażliwym na piękno natury oraz otaczającej go przyrody i czuć się odpowiedzialnym za zachowanie w nim harmonii,
- wykonywać typowe dla swojego zawodu zadania i podejmować działalność gospodarczą na własny rachunek,
- wykorzystywać w życiu zawodowym zdobytą w szkole wiedzę i umiejętności
z zakresu ekonomii, prawa, technik biurowych, hotelarstwa i turystyki.
VIII. Organizacje i instytucje wspierające szkołę w działaniach wychowawczo- profilaktycznych:
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna,
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
- Sąd Rejonowy w Nowym Targu
- Komenda Powiatowa Policji,
- Straż Graniczna,
- Straż Pożarna,
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
- Starostwo Powiatowe w Nowym Targu,
- Urząd Miasta w Nowym Targu,
- Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna,
- Maltańska Służba Medyczna
- Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej,
- Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej,
- Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa- OT w Nowym Targu,
- Fundacja im. Adama Worwy,
- Caritas Polska.
- Ewaluacja szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
Opracowany Program wychowawczo – profilaktyczny, realizowany w latach 2021- 2026 będzie poddawany ewaluacji w wybranych obszarach mając na celu dostarczenie informacji na temat realizacji postawionych celów, a także danych umożliwiających dokonanie niezbędnych modyfikacji. Za ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego odpowiada zespół ewaluacyjny powołany przez Dyrektora szkoły. Zespół przygotowuje na koniec każdego roku szkolnego informację i przedstawia na Radzie Pedagogicznej sprawozdanie w zakresie ustalonym z Dyrektorem szkoły, w tym realizację kompetencji kluczowych.
Podstawową formą ewaluacji będą:
– ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, rodziców,
– obserwacje,
– wywiad, rozmowa,
– analiza osiągnięć uczniów,
– analiza dokumentacji szkolnej.
Osoby odpowiedzialne za realizację programu:
– Dyrektor Technikum nr 2 w ZSE w Nowym Targu,
– wychowawcy i nauczyciele przedmiotów,
– pedagog szkolny,
– pielęgniarka szkolna.