SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY NA LATA 2021 – 2026

Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu
Uchwalony przez Radę Rodziców w dniu 21 września 2021 r.

 

Być wykształconym znaczy być lepiej przygotowanym do życia,

posiadać większą zdolność oceniania jego wartości.

Jan Paweł II

Szkolny Program wychowawczo – profilaktyczny jest zintegrowany ze Statutem szkoły i wynika z założeń koncepcji pracy szkoły opracowanej na lata 2021 – 2026. Program powstał na bazie diagnozy środowiska szkolnego, która została dokonana w formie zarówno ankiety kierowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli, jak również  rozmów diagnozujących zapotrzebowanie na tematykę oraz działania wychowawcze i profilaktyczne na dany rok szkolny.

Szkolny Program wychowawczo – profilaktyczny skierowany jest do wszystkich członków społeczności szkolnej: uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz uwzględnia współpracę z organizacjami i instytucjami w środowisku lokalnym.

Spis treści:

  1. Podstawy prawne programu.
  2. Wstęp.

III. Diagnoza problemów.

  1. Cele.
  2. Zadania programu wychowawczo-profilaktycznego.
  3. Plan realizacji działań.

VII. Wizerunek absolwenta.

VIII. Organizacje i instytucje wspierające szkołę w działaniach profilaktyczno – wychowawczych.

  1. Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego.
  2. Podstawy prawne programu.
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 ze zm.).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 852 ze zm.).
  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.
  • „Wytyczne MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych – tryb pełny stacjonarny” – zbiór zaleceń uwzględniający sytuację epidemiologiczną, w tym dotyczących pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19.
  • Statut Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu. 
  1. Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Technikum nr 2
w  Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej
w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze Statutem Szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie
i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak
i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość
o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczo-profilaktycznego realizowanego
    w roku 2017/2021,
  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Opracowany program będzie realizowany w latach 2021- 2026. Szkolny Program wychowawczo- profilaktyczny będzie poddany ewaluacji w wybranych obszarach,
w zależności od potrzeb. Podstawową formą ewaluacji będą:

  • ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, rodziców,
  • obserwacja,
  • wywiad, rozmowa.

Metody realizacji:

  • Informacyjne:
  1. a) pogadanki, wykłady, prelekcje,
  2. b) filmy dydaktyczne,
  3. c) uaktualnione artykuły z prasy, broszury, książki,
  4. d) publikacje na szkolnej stronie internetowej, gazetki ścienne.
  • Edukacyjne:
  1. a) dyskusje,
  2. b) debaty klasowe,
  3. c) warsztaty,
  4. d) spektakle profilaktyczne.
  • Działania alternatywne:
  1. a) zajęcia sportowe i rekreacyjne,
  2. b) wycieczki różnego typu,
  3. c) koła zainteresowań,
  4. d) uroczystości szkolne i klasowe,
  5. e) wolontariat.
  • Wczesna interwencja zgodnie z procedurami.

III. Diagnoza problemów.

Spośród wszystkich faz rozwojowych okres dojrzewania stanowi szczególną fazę
w życiu człowieka. Z perspektywy psychospołecznej właśnie wtedy dokonują się najważniejsze zmiany w zakresie obrazu siebie i społecznej percepcji jednostki, formowane są nowe wzorce relacji interpersonalnych, gwałtownie wzrasta liczba nowych doświadczeń osobistych i społecznych, rozwijane są umiejętności pozwalające na kształtowanie się poczucia własnej kompetencji. Tempo oraz sposoby osiągania celów rozwojowych zależą zarówno od samego nastolatka jak i od osób, z którymi się kontaktuje. Okres dojrzewania nie jest, więc biernym oczekiwaniem na dorosłość i dojrzałość. Wręcz przeciwnie- w tej fazie życia ludzie są bardzo aktywni, eksperymentują z nowymi zachowaniami, poszukują nowych ról, nabywają nowych

doświadczeń, a tym samym stają się innymi ludźmi o nowych prawach i obowiązkach, mającymi nowe potrzeby i oczekiwania, wypełniającymi nowe zadania. W procesie tym niezwykle ważną rolę odgrywają znaczące osoby dorosłe, a zwłaszcza rodzice i nauczyciele. (Z. Gaś 1997)

Nauczyciele wnikliwie i uważnie przypatrują się problemom młodzieży i ich rodzin,

wyciągając z obserwacji własne wnioski, opracowują całościową metodę działania.

 

  1. Cele programu wychowawczo- profilaktycznego.

Ogólnym celem programu jest:

  • Wspomaganie rozwoju osobowości ucznia w sferze intelektualnej, emocjonalnej, zdrowotnej, moralnej i społecznej oraz motywowanie do samodoskonalenia się.
  • Wzmacnianie poczucia jego wartości i stymulowanie rozwoju indywidualnego.
  • Stwarzanie warunków do pełnej samorealizacji na miarę możliwości i zainteresowań ucznia.
  • Wspomaganie kształtowania u ucznia własnego systemu wartości opartego o zasady humanizmu.
  • Kształtowanie u ucznia wrażliwości na krzywdę innych.
  • Przygotowanie do odpowiedzialnego i twórczego życia w rodzinie i w społeczeństwie.
  • Przygotowanie ucznia do sumiennego i odpowiedzialnego wykonywania powierzonej mu pracy.
  • Zapobieganie uzależnieniom.
  • Promowanie zdrowego stylu życia.
  • Tworzenie szkoły przyjaznej uczniom, nauczycielom i rodzicom,
  • Doskonalenie kompetencji kluczowych.

Cel główny programu profilaktyczno- wychowawczego:

  • Wspomaganie rozwoju młodzieży w taki sposób, aby młodzi ludzie byli przygotowani do odpowiedzialności za własne decyzje i wybory.

Cele szczegółowe programu to:

  • kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się, wyrażania własnych opinii, przekonań i poglądów;
  • budowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości oraz samooceny;
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności za podejmowane decyzje i wy­bory;
  • uczenie rozwiązywania problemów i radzenia sobie z niepowodzeniami;
  • motywowanie do nauki i rozwijania zainteresowań;
  • budowanie atmosfery wzajemnego szacunku, tolerancji i życzliwości;
  • kształcenie postaw szacunku do siebie i drugiego człowieka.
  1. Zadania programu.

Program wychowawczo – profilaktyczny ukierunkowany jest na:

  1. Rozwój ucznia i kształtowanie jego osobowości:
  2. a) Tworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi uczniów:

– stosowanie jasnych kryteriów wewnątrzszkolnego systemu oceniania i zapoznawanie z nimi uczniów oraz rodziców,

– systematyczne, mobilizujące, jawne i uzasadnione ocenianie uczniów,

– organizowanie zajęć pozalekcyjnych zgodnie z zainteresowaniami uczniów,

– informowanie uczniów o konkursach, zawodach, olimpiadach, w których mogą wykazać

się swoją wiedzą i umiejętnościami,

– pomoc uczniom w przygotowaniu się do konkursów oraz egzaminów zewnętrznych

(egzamin maturalny i zawodowy),

– wskazywanie sposobów skutecznego uczenia się,

– prowadzenie zajęć metodami aktywizującymi,

– organizowanie spotkań z fachowcami reprezentującymi różne dziedziny,

– przygotowanie wycieczek tematycznych do różnych instytucji,

– stałe doposażenie szkoły w pomoce naukowe i wykorzystywanie ich w procesie

dydaktyczno- wychowawczym.

  1. b) Eliminowanie nieuzasadnionej absencji na zajęciach:

– zapoznanie uczniów z przepisami prawnymi mówiącymi o obowiązku nauki,

– przedstawienie konsekwencji nieprzestrzegania wyżej wymienionych przepisów,

– monitorowanie przez nauczycieli i wychowawców wywiązywania się uczniów z obowiązku nauki,

– nawiązanie współpracy z rodzicami w sytuacjach powtarzającej się, wysokiej absencji dziecka,

– zorganizowanie spotkania z policją.

  1. c) Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie:

– promowanie postawy tolerancji,

– budzenie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych,

– zwracanie uwagi na poszanowanie własności swojej i innych,

– podkreślanie ogromnej roli przyjaźni, koleżeństwa w życiu każdego człowieka,

– rozbudzanie empatii,

– uczulanie na dbałość o kulturę osobistą i jej wpływ na kształtowanie poprawnych kontaktów
z innymi ludźmi,

– pomoc uczniom powracającym z rodzicami z zagranicy w adaptacji do nowych

warunków nauki i życia,

– udział w uroczystościach szkolnych i spotkaniach integracyjnych,

– umożliwienie młodzieży kontaktu z placówkami przeznaczonymi do pomagania ludziom.

  1. d) Przeciwstawianie się przejawom agresji i dbałość o bezpieczeństwo ucznia na terenie szkoły:

– zapoznanie uczniów z zasadami BHP,

– włączenie się szkoły w zewnętrzne projekty służące poprawie bezpieczeństwa na terenie

szkoły np. „Szkoła promująca bezpieczeństwo”,

– zapobieganie aktom wandalizmu i aktom przemocy, dzięki stałemu monitoringowi terenu szkoły
i wykorzystanie systemu „bramek”,

– konsekwentne karanie uczniów agresywnych względem koleżanek i kolegów oraz nauczycieli
i pracowników szkoły,

– wywiązywanie się nauczycieli z obowiązku dyżurowania podczas przerw,

– współpracowanie z policją, dzielnicowym,

– efektywniejsze wykorzystanie możliwości statutowych np. nagan wychowawcy, dyrektora,

– monitorowanie zachowań uczniowskich poprzez ankiety, wywiad pedagoga, itp.,

– informowanie o zagrożeniach współczesnego świata, w tym o terroryzmie.

  1. e) Przeciwdziałanie destrukcyjnym czynnikom m. in.:

– ryzyko utraty zdrowia i bezpieczeństwa,

– stres,

– przemoc,

– izolacja społeczna,

– nikotynizm,

– alkoholizm,

– narkomania,

– przestępczość,

– prowadzenie niezdrowego stylu życia,

– demoralizacja.

  1. f) Promowanie kultury osobistej:

– dbanie w każdych okolicznościach o kulturę słowa, estetykę wyglądu, estetykę otoczenia, kulturę zachowania,

– reagowanie na przejawy niewłaściwych zachowań w zakresie kultury osobistej uczniów, dostrzeganie i podkreślanie postaw godnych naśladowania.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,

– umiejętność uczenia się,

– kompetencje społeczne i obywatelskie.

Kryteria efektywności:

– zapoznanie uczniów z wymaganiami edukacyjnymi, warunkami i trybem uzyskiwania oceny wyższej niż przewidywana oraz sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,

– przygotowanie harmonogramu zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań,

– uczestnictwo uczniów w olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych,

– poprawa wyników egzaminów zewnętrznych,

– prelekcje z ekspertami,

– comiesięczne monitorowanie frekwencji uczniów,

– prowadzenie zebrań z rodzicami,

– zmniejszenie liczby aktów wandalizmu i aktów przemocy,

– prowadzenie akcji charytatywnych przez Szkolne Koło Wolontariatu „Caritas”,

– korzystanie z pomocy koleżeńskiej w nauce,

– identyfikacja ucznia z klasą i szkołą,

– przygotowanie rajdu szkolnego,

– udział szkoły w projektach promujących bezpieczeństwo w szkole i w drodze do szkoły,

– pełnienie przez nauczycieli dyżurów na przerwach,

– zmniejszenie ilości zachowań ryzykownych w szkole,

– zwiększenie motywacji do zdobywania lepszych ocen oraz rozwijania swoich zdolności,

– wzrost inicjatywy i samodzielności w działaniu,

– współpraca z policją,

– ankietowanie uczniów.

  1. Rozwijanie samodzielności i przedsiębiorczości. Preorientacja zawodowa i planowanie własnej kariery:

– zwracanie uwagi na konieczność zachowania poczucia własnej wartości, godności oraz

poszanowanie godności innych,

– wspomaganie uczniów w rozpoznawaniu swych umiejętności i predyspozycji,

– przekazywanie wiedzy na temat rynku pracy,

– pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych predyspozycji zawodowych,

– poznawanie ofert uczelni i szkół policealnych,

– poradnictwo dotyczące aktywności zawodowej,

– kształtowanie umiejętności rozpoznawania sytuacji trudnych i stresujących oraz radzenia sobie
z nimi.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– inicjatywność i przedsiębiorczość,

– umiejętność uczenia się.

Kryteria efektywności:

– udział uczniów w spotkaniach z doradcą zawodowym oraz psychologiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej,

– wyjazdy uczniów na spotkania z przedstawicielami wyższych uczelni,

– współpraca z Podhalańską Państwową Wyższą Szkołą Zawodową,

– współpraca z Urzędem Pracy w Nowym Targu.

  1. Rozwijanie samorządności uczniowskiej:

– wdrażanie uczniów do samorządności poprzez traktowanie samorządu uczniowskiego jako równorzędnego partnera w decydowaniu o sprawach społeczności szkolnej,

– pomoc w realizacji inicjatyw samorządu uczniowskiego,

– przygotowanie do pełnienia ról społecznych poprzez organizowanie i przeprowadzenie

demokratycznych wyborów do samorządów klasowych oraz samorządu uczniowskiego,

– współpraca ze szkołami podstawowymi, gimnazjami, szkołami ponadgimnazjalnymi i wyższymi.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje społeczne i obywatelskie,

– umiejętność uczenia się.

Kryteria efektywności:

– przeprowadzenie wyborów do samorządów klasowych i samorządu uczniowskiego,

– przygotowanie przez samorząd uczniowski „dni otwartych”,

– przygotowanie przez uczniów poszczególnych klas uroczystości szkolnych i akademii.

  1. Kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich:
  2. a) Przestrzeganie i upowszechnianie zasad demokracji oraz praw człowieka, dziecka,

ucznia:

– eksponowanie w działalności wychowawczej postaw obywatelskich,

– zwracanie uwagi na konieczność uczestniczenia w wyborach i referendach, jako podstawową powinność obywatelską,

– zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami, respektowanie ich przez uczniów

i nauczycieli,

– popularyzacja dokumentów takich jak: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,

Konwencja o Prawach Dziecka, Konstytucja RP, itp.,

– zachęcanie uczniów do wykazywania różnych form aktywności dla rozwiązania

problemów społeczności lokalnej,

– rozwijanie postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur i obyczajów.

  1. b) Kształtowanie postaw patriotycznych i uczenie szacunku do symboli narodowych:

– podkreślanie znaczenia symboli narodowych i uczenie właściwego zachowania się

wobec nich,

– aktywny udział całej społeczności szkolnej w uroczystościach z okazji świąt

narodowych,

– sprawowanie opieki nad miejscami pamięci narodowej w najbliższej okolicy,

– delegowanie Pocztu sztandarowego na uroczystości z okazji świąt narodowych.

  1. c) Rozwijanie zainteresowań uczniów kulturą własnego regionu:

– zapoznawanie z przeszłością, teraźniejszością i perspektywami rozwoju Nowego Targu i okolic, powiatu nowotarskiego oraz Małopolski,

– udział uczniów w uroczystościach organizowanych przez władze powiatu i miasta,

– organizowanie dyskusji dotyczących perspektyw rozwoju regionu, możliwości zatrudnienia młodych ludzi, wskazywanie dróg i sposobów podejmowania aktywności zawodowej i gospodarczej,
– organizowanie wycieczek przedmiotowych na terenie regionu,

– prowadzenie przez pracownika biblioteki lekcji na temat stylu zakopiańskiego,

– zapraszanie na uroczystości, prelekcje, itp. przedstawicieli świata kultury.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje społeczne i obywatelskie,

– świadomość i ekspresja kulturalna,

– umiejętność uczenia się.

Kryteria efektywności:

– uczestnictwo Pocztu sztandarowego w uroczystościach państwowych organizowanych

przez władze lokalne,

– udział uczniów w akademiach z okazji rocznic ważnych wydarzeń narodowych,

– okazywanie szacunku dla symboli narodowych poprzez odpowiedni strój i postawę

w czasie odśpiewywania hymnu państwowego,

– przygotowanie gazetek ściennych upamiętniających święta narodowe,

– zapoznanie uczniów z ich prawami i obowiązkami,

– sprawowanie w najbliższej okolicy przez samorząd uczniowski opieki nad miejscami

pamięci narodowej,

– przeprowadzenie przez pracownika biblioteki szkolnej lekcji poświęconej stylowi

zakopiańskiemu,

– udział uczniów w rajdzie szkolnym,

– udział uczniów w spotkaniach z przedstawicielami świata kultury,

– współpraca z Państwową Podhalańską Wyższą Szkołą Zawodową.

  1. Promowanie zdrowego stylu życia:

– pomoc w podejmowaniu odpowiedzialnych wyborów życiowych związanych

ze zdrowiem swoim i innych,

– kształtowanie postaw dbałości o własny rozwój fizyczny, sprawność organizmu oraz

odpowiedzialności za ochronę własnego zdrowia,

– dostosowanie zajęć wychowania fizycznego do możliwości i potrzeb wszystkich

uczniów,

– zwracanie uwagi na higienę osobistą, higienę ubioru, właściwy wypoczynek,

– prowadzenie okresowych badań profilaktycznych,

– prowadzenie akcji profilaktycznych i uświadamiających w zakresie uzależnień,

– organizowanie pogadanek o tematyce zdrowotnej z udziałem zaproszonych gości.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

-umiejętność uczenia się.

Kryteria efektywności:

– prowadzenie przez pedagoga szkolnego zajęć z zakresu profilaktyki,

– przygotowanie przez pedagoga szkolnego gazetek ściennych poświęconych zdrowemu

stylowi życia,

– prowadzenie różnorodnych zajęć pozalekcyjnych z wychowania fizycznego,

– współpraca ze szkolną pielęgniarką,

– prelekcje z ekspertami.

  1. Wychowywanie do życia w rodzinie:

– zapoznawanie z obowiązującymi normami etycznymi i wdrażanie ich do stosowania

w życiu codziennym,

– kształtowanie otwartości poznawczej i wrażliwości na problemy współczesnego świata,

– ukazywanie życia ludzkiego jako najwyższej wartości,

– przygotowanie do małżeństwa i odpowiedzialnego rodzicielstwa,

– współpracowanie z instytucjami wspierającymi rodzinę np. Powiatowym Centrum

Pomocy Rodzinie, Miejskim i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje społeczne i obywatelskie,

– kompetencje informatyczne.

Kryteria efektywności:

– prowadzenie zajęć z zakresu wychowania do życia w rodzinie,

– współpraca z instytucjami wspierającymi rodzinę np. Powiatowym Centrum Pomocy

Rodzinie, Miejskim i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej,

– pedagogizacja rodziców.

  1. Zacieśnienie współpracy z rodzicami:

– zaznajamianie rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno – wychowawczymi szkoły podczas zebrań i wywiadówek,

– podawanie rzetelnych informacji o osiągnięciach edukacyjnych, zachowaniu i absencji ucznia,

– udzielenie informacji o możliwych działaniach pomocowych w przypadku wystąpienia trudności dydaktyczno- wychowawczych,

– tworzenie klimatu wzajemnego zaufania, przekonywanie rodziców o potrzebie uczciwego
i rzetelnego informowania wychowawców o problemach wychowawczych,  stanie zdrowia dziecka
i przyczynach jego nieobecności na zajęciach,

– umożliwianie rodzicom zdobywania wiedzy na temat profilaktyki i rozwiązywania problemów wychowawczych,

– zachęcanie Rady Rodziców do współorganizowania uroczystości szkolnych,

– pomoc rodzicom będącym w trudnej sytuacji materialnej w zgromadzeniu dokumentacji
i zaświadczeń niezbędnych w przypadku ubiegania się uczniów o stypendia i zapomogi.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje informatyczne.

Kryteria efektywności:

– uczestnictwo rodziców z spotkaniach z wychowawcą,

– prowadzenie dziennika elektronicznego,

– pedagogizacja rodziców,

– opiniowanie wniosków o pomoc rzeczową i finansową uczniów znajdujących się

w trudnej sytuacji materialnej.

  1. Budowanie wizerunku szkoły i promowanie jej w środowisku lokalnym:

– dbanie o jak najwyższy poziom nauczania,

– podkreślanie roli właściwego ubioru i zachowania podczas uroczystości szkolnych,

– delegowanie Pocztu sztandarowego szkoły na uroczystości państwowe na terenie miasta i powiatu,

– bieżące prowadzenie i uzupełnianie wiadomości na szkolnej stronie internetowej,

– prowadzenie kroniki szkoły,

– propagowanie osiągnięć szkoły za pośrednictwem środków masowego przekazu,

– udział w przedsięwzięciach takich jak: wolontariat, uroczystości miejskie i powiatowe,

– współpraca z instytucjami, fundacjami, organizacjami takimi jak: Podhalańska Państwowa Szkoła Zawodowa, Miejski Ośrodek Kultury, Caritas Polska, Fundacja im. Adama Worwy, Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna, Powiatowy Urząd Pracy, Straż Graniczna, Straż Pożarna, Parafia Rzymskokatolicka pw. Matki Boskiej Anielskiej w Nowym Targu, itd.,

– organizowanie „dni otwartych” dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum oraz

udział w akcjach rekrutacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjach,

– organizowanie konkursów międzyszkolnych,

– współpracowanie z pracodawcami.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje informatyczne,

– kompetencje społeczne i obywatelskie.

Kryteria efektywności:

– prowadzenie i aktualizowanie szkolnej strony internetowej,

– prowadzenie kroniki szkoły,

– udział Pocztu sztandarowego w obchodach uroczystości państwowych na terenie miasta `i powiatu,

– włączanie się w przedsięwzięcia działających w najbliższej okolicy instytucji,

organizacji, fundacji,

– przygotowanie „dni otwartych” dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalistów,

– organizowanie międzyszkolnych konkursów i zawodów,

– odbywanie praktyk zawodowych u lokalnych pracodawców.


  1. Wzmocnienie edukacji ekologicznej. Rozwijanie postawy odpowiedzialności
    za środowisko naturalne:

– nadanie problemowi degradacji środowiska właściwej rangi w odbiorze społecznym oraz wywołanie dyskusji na temat jej skutków dla przyszłych pokoleń,

– kształtowanie  i rozwój postaw  szacunku i odpowiedzialności za środowisko naturalne,

-pogłębianie wiedzy młodzieży na temat środowiska naturalnego oraz ochrony klimatu,

-podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej oraz promowanie zasad zrównoważonego rozwoju,

-pobudzanie młodzieży do aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska lokalnego
i globalnego.

Kompetencje kluczowe:

– porozumiewanie się w języku ojczystym,

– kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,

– umiejętność uczenia się,

– kompetencje społeczne i obywatelskie.

Kryteria efektywności:

– organizacja akcji  i wydarzeń o tematyce ekologicznej,

– organizacja szkolnych konkursów,

– poznawanie środowiska lokalnego, w tym miejsc objętych ochroną poprzez organizację lekcji terenowych,

-udział w Rajdzie szkolnym,

– włączanie się w przedsięwzięcia działających w najbliższej okolicy instytucji, organizacji, fundacji,

– przygotowanie gazetek szkolnych z zakresu ochrony środowiska i zasad zrównoważonego rozwoju,

– organizowanie wycieczek przedmiotowych.

 

  1. Plan realizacji działań profilaktycznych.
  2. Zapobieganie paleniu papierosów i e – papierosów przez uczniów.
Zadania Formy realizacji (metody) Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności uczniów za zdrowie swoje i innych – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące nikotynizmu, jego szkodliwości
i zagrożeń wynikających z palenia papierosów i e – papierosów.

– Oglądanie filmów edukacyjnych o szkodliwości palenia papierosów.

– Oglądanie filmów edukacyjnych na temat: „Jak rzucić palenie?” (yt)

– Tworzenie gazetek ściennych na temat „Światowego Dnia Rzucania Palenia”

– Dyskusje nt. zaburzeń odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość)

wg planu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

listopad

wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pedagog szkolny

wszyscy nauczyciele,

 

pedagog szkolny

 

wychowawcy klas

ankiety dzienniki lekcyjne
Kształtowanie odpowiedzialności za stan własnego zdrowia i innych osób (z uwzględnieniem najbliższej rodziny) – dbałość o harmonijny rozwój psychofizyczny – Wykorzystanie ścieżek międzyprzedmiotowych.

– Podejmowanie działań eliminujących palenie papierosów – egzekwowanie zasad obowiązujących w szkole.

– Spotkania, dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące biernego palenia oraz odpowiedzialności prawnej związanej z paleniem w miejscach publicznych.

– Włączenie się w ogólnopolskie akcje prozdrowotne np. „Dzień bez papierosa”.

wg planu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

maj

wychowawcy,

 

dyrektor,

 

samorząd uczniowski

 

pedagog szkolny

rodzice,

pielęgniarka szkolna,

wszyscy pracownicy szkoły

rozmowa
z uczniami,
ankiety,
obserwacje, dzienniki lekcyjne
Propagowanie stylu życia bez papierosa. – Tworzenie akcji informacyjnych np. ulotek i plakatów.

– Tworzenie gazetek ściennych.

wg potrzeb wychowawcy,

pedagog szkolny

wszyscy nauczyciele obserwacje

 

  1. Zapobieganie piciu alkoholu.
Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja

 

Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów. – Przeprowadzenie badań ankietowych diagnozujących występowanie problemu wśród młodzieży.

– Zapoznanie nauczycieli i rodziców z jej wynikami.

2021/2022 pedagog szkolny wychowawcy klas ankiety, raporty
Podnoszenie kompetencji wychowawczo – profilaktycznych nauczycieli poprzez szkolenia z zakresu uzależnień. – Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli. wg potrzeb dyrektor,

pedagog szkolny

nauczyciele protokoły
Kształtowanie właściwych przekonań normatywnych dotyczących picia alkoholu.  – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące uzależnienia od alkoholu (mity i fakty).

– Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „Obietnica”.

– Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych na temat rodziny z problemem alkoholowym.

– Projekcja tematycznego filmu.

– Tworzenie tematycznych gazetek ściennych.

– Tworzenie plakatów o tematyce profilaktycznej.

– Realizacja programu profilaktycznego ARS (klasy I).

wg planu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wg planu pedagoga szkolnego

wychowawcy klas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pedagog szkolny

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna

ankiety, dzienniki lekcyjne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ankiety, sprawozdania

Propagowanie zdrowego stylu życia, upowszechnianie wśród młodzieży spędzania wolnego czasu bez alkoholu. – Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, sportowych, kół zainteresowań, itp.

– Organizacja wycieczek.

– Organizacja rajdu szkolnego.

wg planu dyrektor,
nauczyciele,

wychowawcy klas

pedagog szkolny dzienniki zajęć, karty wycieczek, obserwacja
Edukacja rodziców w zakresie środków uzależniających, czynników warunkujących powstawanie nałogów. – Wywiadówka profilaktyczna (wg potrzeb).

– Indywidualne spotkania z rodzicami.

wg planu cały rok .pedagog szkolny

Wychowawcy klas

nauczyciele

specjaliści

dzienniki lekcyjne, informacje na stronie internetowej szkoły
Pomoc młodzieży, która nadużywa alkoholu. – Nawiązanie współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę w profilaktyce.

– Propagowanie wiedzy o instytucjach pomocowych wśród nauczycieli, uczniów i ich rodziców

wg potrzeb pedagog szkolny Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna obserwacja
Realizacja prozdrowotnego programu wychowawczego, w ramach, którego mieści się problematyka alkoholowa. – Warsztaty prowadzone na godzinach wychowawczych poruszające tematykę: poczucia własnej wartości, komunikacji, asertywności, radzenia sobie ze stresem.

– Spotkania i dyskusje prowadzone na godzinach wychowawczych na temat reklamy ukrytej i jawnej wyrobów alkoholowych.

– Uczenie umiejętności radzenia z naciskami płynącymi ze strony grupy rówieśniczej i reklamy.

– Udział w ciekawych kampaniach społecznych i profilaktycznych.

wg planu

wg potrzeb

wychowawcy klas pedagog szkolny Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna dzienniki lekcyjne
Zachęcanie do przynależności do konstruktywnych grup rówieśniczych – Propagowanie działalności i praca młodzieży w szkolnym wolontariacie oraz SU.

– Propagowanie różnych form działalności pozalekcyjnej.

– Zachęcanie do angażowanie się
w działalność konstruktywnych grup
i organizacji pozaszkolnych.

cały rok wychowawcy klas, opiekunowie SU
i szkolnego wolontariatu
nauczyciele sprawozdania

 

  1. Zapobieganie uzależnieniu młodzieży od narkotyków.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Diagnozowanie skali zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród uczniów. – Przeprowadzenie badań ankietowych diagnozujących występowanie problemu wśród młodzieży.

– Zapoznanie nauczycieli i rodziców z jej wynikami.

2021/2022

2022/2023

2023/2024

2024/2025

2025/2026

pedagog szkolny wychowawcy klas ankieta, protokoły
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat konsekwencji brania narkotyków i dopalaczy. – Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące problemu zażywania narkotyków i dopalaczy.

– Projekcja filmu edukacyjnego
z cyklu lekcje przestrogi „Życie pod murem”, „Wieczne dziecko”.

– Poruszanie tej tematyki na innych przedmiotach: wychowanie do życia
w rodzinie, biologia.

– Tworzenie tematycznych gazetek ściennych.

– Udział w ciekawych akcjach oraz kampaniach społecznych
i profilaktycznych.

– Udział w spektaklach profilaktycznych.

– Organizowanie konkursów tematycznych.

wg planu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wychowawcy

klas,

nauczyciele

 

 

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 
 
Wsparcie ze strony specjalistów. – Prowadzenie indywidualnych konsultacji z uczniami i ich rodzicami.

– Kierowanie w sytuacjach trudnych uczniów do specjalistycznych placówek zajmujących się profilaktyką i terapią.

 

cały rok

 

 

 

pedagog

 

pedagog

wychowawcy wnioski
z pracy pedagoga szkolnego
Utrudnienie uczniom dostępu
do środków psychoaktywnych.
– Zabezpieczenie szkoły przed wnoszeniem i handlem narkotykami
na jej terenie.
na bieżąco

 

Dyrektor nauczyciele dyżurujący obserwacja
Dbałość o rozwój wiedzy

i umiejętności zawodowych

nauczycieli dotyczących problematyki związanej
z zażywaniem środków psychoaktywnych.

– Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli
w zakresie wiedzy i umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym.                                      – Propagowanie ofert szkoleń
i konferencji tematycznych wśród nauczycieli.

– Zorganizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

wg potrzeb

 

Dyrektor pedagog ankieta, protokoły

 

 

 

 

 

  1. Zapobieganie uzależnieniom behawioralnym wśród młodzieży.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Dostarczenie uczniom wiedzy na temat uzależnień behawioralnych.

 

– Spotkania i dyskusje na godzinach wychowawczych dotyczące problemu uzależnień behawioralnych.

– Tworzenie tematycznych gazetek ściennych.

– Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „TV Story”.

– Udział w ciekawych akcjach
oraz kampaniach społecznych
i profilaktycznych.

wg planu

 

 

 

 

 

 

wg potrzeb

 

 

wychowawcy

klas, nauczyciele

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 
Wsparcie ze strony specjalistów. – Prowadzenie indywidualnych konsultacji z uczniami i ich rodzicami.

– Kierowanie w sytuacjach trudnych uczniów do specjalistycznych placówek zajmujących się profilaktyką i terapią.

 

cały rok

 

 

 

pedagog

 

pedagog

wychowawcy wnioski
z pracy pedagoga szkolnego
Ograniczanie używania telefonów komórkowych
na terenie szkoły
– Egzekwowanie zapisów Statutu szkoły w tym obszarze.

 

na bieżąco

 

wszyscy nauczyciele Dyrektor obserwacja
Dbałość o rozwój wiedzy
i umiejętności zawodowych

nauczycieli dotyczących problematyki związanej
z zażywaniem środków psychoaktywnych

– Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli
w zakresie wiedzy i umiejętności prowadzenia zajęć o charakterze profilaktycznym.

– Propagowanie ofert szkoleń
i konferencji tematycznych wśród nauczycieli.

– Zorganizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli.

wg potrzeb

 

Dyrektor pedagog ankieta, protokoły

 

  1. Ochrona młodzieży przed stresem i jego skutkami.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Dostarczenie uczniom wiedzy
na temat stresu i jego konsekwencji zdrowotnych.
– Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat stresu.

– Przeprowadzenie lekcji wychowawczych na temat metod

radzenia sobie ze stresem egzaminacyjnym.

wg planu

 

wychowawcy klas

 

 

 

 

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

dzienniki lekcyjne
Monitorowanie szczególnie

stresogennych sytuacji w życiu szkolnym przez nauczycieli
i wypracowanie metod ich eliminowania.

 

– Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, poznawanie różnych technik relaksacyjnych podczas zajęć

z pedagogiem szkolnym lub psychologiem.

– Prowadzenie lekcji wychowawczych na temat gospodarowania czasem.

 

wg planu

 

pedagog szkolny

 

 

 

wszyscy nauczyciele

PPP

 

dzienniki lekcyjne, wnioski
z pracy pedagoga szkolnego obserwacja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zapobieganie wczesnej inicjacji seksualnej.

 

Zadania Formy realizacji Termin  realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Uświadomienie

uczniom zagrożeń

wynikających z wczesnej inicjacji seksualnej.

– Wdrożenie do realizacji programu ścieżek edukacyjnych (edukacja prozdrowotna).

– Opracowanie i realizacja tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy dotyczących AIDS oraz innych chorób przenoszonych drogą płciową.
– Tworzenie tematycznych gazetek
w związku z obchodami Światowego Dnia walki z AIDS.

wg planu

 

 

wg planu

 

 

 

grudzień

nauczyciel przygotowania do życia
w rodzinie wychowawca

klasy

 

wychowawcy klas

wszyscy nauczyciele,

 

nauczyciel

przygotowania do życia w rodzinie,

pedagog szkolny

 

dzienniki lekcyjne

 

 

 

Zapewnienie pomocy psychologiczno –

pedagogicznej i medycznej.

– Indywidualne konsultacje
z pielęgniarką i pedagogiem szkolnym.

– W sytuacjach trudnych kierowanie
do specjalistycznych placówek (stosownie do rozpoznanych potrzeb).

cały rok

 

na bieżąco

pedagog

 

pedagog

wychowawcy klas, pielęgniarka wnioski
z pracy pedagoga szkolnego

 

 

 

  1. Przeciwdziałanie zjawisku agresji i przemocy (w tym cyberprzemocy).

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności. – Prowadzenie podczas lekcji wychowawczych warsztatów służących samopoznaniu.

– Prezentacje osiągnięć uczniów
w różnych dziedzinach.

– Angażowanie uczniów mniej aktywnych w życie społeczne klasy           i szkoły.

wg planu

 

 

cały rok

 

wychowawcy klas

 

wszyscy

nauczyciele, wychowawcy klas

pedagog szkolny,

 

 

administrator strony internetowej wszyscy nauczyciele

dzienniki lekcyjne
Rozbudzanie wrażliwości
i poczucia odpowiedzialności
za relacje międzyludzkie.
– Prowadzenie zajęć wychowawczych poruszających tematykę relacji międzyludzkich, więzi oraz empatii.

– Angażowanie młodzieży
w wolontariat.

wg planu

 

 

cały rok

wychowawcy klas

 

opiekun wolontariatu

pedagog szkolny

 

 

pedagog szkolny, przedstawiciele instytucji charytatywnych

dzienniki lekcyjne

 

sprawozdanie       z działalności wolontariatu, obserwacje

Dostarczanie uczniom wiedzy
na temat agresji i przemocy
(w tym cyberprzemocy).
– Prowadzenie zajęć wychowawczych

poruszających tematykę agresji
i przemocy.

– Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu

lekcje przestrogi „Oni”, „Dylemat społeczny”

wg planu

 

wychowawcy klas pedagog szkolny dzienniki lekcyjne
Dbałość o rozwój wiedzy
i umiejętności zawodowych nauczycieli.

dotyczących

problematyki agresji i przemocy

– Rozpoznawanie potrzeb nauczycieli  w zakresie wiedzy i umiejętności prowadzenia zajęć na temat agresji
i przemocy.

– Propagowanie ofert szkoleń
i konferencji tematycznych wśród nauczycieli.

 

wg potrzeb

 

 

 

wg planu

 

 

 Dyrektor

pedagog szkolny

  ankieta, protokoły
Uświadomienie uczniom skutków prawnych związanych
z występowaniem agresji.
– Zorganizowanie spotkania uczniów
z przedstawicielem policji.
wg potrzeb

 

pedagog szkolny, wychowawcy wszyscy nauczyciele, policja lista obecności,
Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły. – Przestrzeganie zapisów Statutu szkoły w tym zakresie.

– Reagowanie na zjawisko agresji               i przemocy w szkole.

cały rok Dyrektor, Samorząd

uczniowski

wychowawcy,             pedagog szkolny dokumentacja

szkolna

Stworzenie atmosfery życzliwości, zrozumienia
i szacunku dla drugiego człowieka.
– Przestrzeganie zasad współżycia opartego na godności i poszanowaniu wzajemnych praw. j.w. wszyscy pracownicy  

 

obserwacja
Organizowanie

wsparcia dla ofiar przemocy.

– Tworzenie bazy informacji
o instytucjach pomocowych.

– Zapewnienie ofiarom przemocy wsparcia poprzez wczesną interwencję i kierowanie ich placówek specjalistycznych.

2021/2022

 

cały rok

pedagog szkolny

 

wychowawcy

klas

pedagog szkolny

wszyscy nauczyciele,

przedstawiciele MOPS i GOPS,

policja

sprawozdanie      z pracy pedagoga szkolnego

 

  1. Zapobieganie wagarom.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Diagnoza skali problemu. – Przeprowadzenie pogadanki na temat niebezpieczeństw i skutków związanych   z wagarowaniem.

– Dokonywanie okresowej analizy frekwencji w klasach I – IV, I-V.

wg planu

 

wychowawcy klas

 

pedagog szkolny

 

dzienniki lekcyjne
Konsekwentne rozliczanie uczniów z nieobecności
na zajęciach lekcyjnych.
– Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami często opuszczającymi zajęcia, spisywanie kontraktów
z pedagogiem szkolnym.

– Prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami tychże uczniów.

– Bieżące reagowanie na nieobecność uczniów, konsekwentne stosowanie zapisów Statutu szkoły w tym zakresie.

cały rok wychowawcy pedagog szkolny  

 

dzienniki lekcyjne, sprawozdanie z pracy pedagoga szkolnego
Zapobieganie anonimowości ucznia w danym zespole klasowym. – Przeprowadzanie zajęć integrujących zespół klasowy.

– Angażowanie wszystkich uczniów
w różne formy działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska.

wrzesień

 

cały rok

wychowawca

 

wychowawca

pedagog szkolny

 

opiekun SU,                opiekun wolontariatu

dzienniki lekcyjne

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Dbanie o higienę zdrowia fizycznego i psychicznego.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Dostarczanie uczniom wiedzy na temat zdrowia fizycznego psychicznego. – Prowadzenie przez specjalistów spotkań z uczniami na temat zdrowia psychicznego.

– Podjęcie działań profilaktycznych
z zakresu higieny rąk oraz wzmacniania odporności organizmu w kontekście przeciwdziałania COVID -19

– Realizacja tematyki godzin do dyspozycji wychowawcy klasy dotyczących „Szczenienia- profilaktyka chorób zakaźnych, w tym szczepienia przeciw COVID-19”
– Tworzenie tematycznych gazetek nt. Szczepienia przeciw COVID-19,

„Fakty i mity na temat szczepień”
– Zajęcia nt. zaburzeń odżywiania się (anoreksja, bulimia, otyłość)

wg potrzeb

 

 

wg potrzeb

 

 

 

wrzesień 2021 oraz wg potrzeb

 

 

wrzesień 2021

wg potrzeb

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 

Wychowawcy wszystkich klas/ pedagog szkolny

 

 

 

-pedagog szkolny

wychowawcy klas

 

lista obecności/ dzienniki lekcyjne

 

 

 

lista obecności/ dzienniki lekcyjne

 

 

 

Organizowanie wsparcia dla osób będących w trudnej sytuacji
po traumatycznych zdarzeniach. Zapobieganie

samookaleczaniu

i próbom samobójczym

– aktualizowanie bazy informacji
o instytucjach pomocowych.

– Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami.

– Prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami tychże uczniów.

– Zapewnienie osobom potrzebującym

fachowej pomocy. Kierowanie ich        do odpowiednich specjalistów.

2021/2022

 

wg potrzeb

pedagog szkolny

 

wychowawcy

klas

pedagog szkolny

 

 

wszyscy nauczyciele

sprawozdanie      z pracy pedagoga szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Zapobieganie używaniu wulgaryzmów.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Kształtowanie praktycznych umiejętności komunikowania się, uwalniania ocen i sądów spod wpływu emocji i umiejętności radzenia sobie z emocjami. – Prowadzenie zajęć wychowawczych poruszających tematykę emocji.
– Prowadzenie warsztatów z zakresu umiejętności komunikacji.

 

wg planu

 

wychowawcy klas pedagog szkolny dzienniki lekcyjne
Kształtowanie poprzez literaturę piękną wrażliwości uczuciowej
i umiejętności kontaktowania się z drugim człowiekiem.
– Prowadzenie z uczniami zajęć dotyczących bogactwa i piękna języka polskiego.

 

cały rok nauczyciele             języka polskiego   j. w.
Stworzenie młodzieży okazji
do publicznego wypowiadania się. Zachęcanie ich do udziału
w dyskusji, do otwartego wypowiadania swoich poglądów
z poszanowaniem praw innych.
– Prowadzenie zajęć wychowawczych poruszających temat konstruktywnej dyskusji.

– Zachęcanie uczniów
do podejmowania  dyskusji w czasie zajęć lekcyjnych z różnych przedmiotów; uczenie zasad prowadzenia dyskusji.

wg planu

 

 

cały rok

wychowawcy klas

 

wszyscy uczniowie

pedagog szkolny j. w.
Uczenie młodzieży dobrych manier. – Prowadzenie warsztatów savoir vivre. wg potrzeb wychowawcy klas specjaliści j. w.

 

  1. Zapobieganie kontaktom młodzieży z sektami.

 

Zadania Formy realizacji Termin realizacji Osoba odpowiedzialna Współrealizatorzy Ewaluacja
Dostarczenie uczniom wiedzy

na temat sekt.

– Prowadzenie zajęć wychowawczych na temat sekt.

– Projekcja filmu edukacyjnego z cyklu lekcje przestrogi „O sektach”.

– Poruszanie tematyki sekt podczas zajęć z religii.

wg planu wychowawcy klas

 

 

 

katecheci

pedagog szkolny

 

dzienniki lekcyjne
Nawiązanie współpracy
z instytucjami zajmującymi się

obroną rodziny i jednostki przed sektami.

– Pozyskiwanie materiałów edukacyjnych.

– Kierowanie do specjalistów osób potrzebujących porady lub pomocy
w tym zakresie.

wg potrzeb

 

 

pedagog szkolny specjaliści wnioski
z pracy pedagoga szkolnego

 

 

 

 

VII. Wizerunek absolwenta

W Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu nauczyciele przygotowują swoich uczniów do podjęcia edukacji na wyższym szczeblu, a także do kompetentnego sprostania obowiązkom pracownika w warunkach gospodarki rynkowej. Absolwent Technikum nr 2 w Zespole Szkół Ekonomicznych potrafi:

  • rozwijać swoje zainteresowania i pasje,
  • być aktywnym i twórczym wykazując tolerancję wobec odmiennych poglądów,
  • dokonywać prawidłowej analizy zjawisk społecznych, gospodarczych i politycznych,
  • logicznie myśleć,
  • samodzielnie podejmować trafne decyzje,
  • korzystać z różnorodnych nośników informacji i je przetwarzać,
  • wykorzystać w życiu codziennym poznane w szkole zasady komunikacji interpersonalnej,
  • odróżniać dobro od zła dysponując właściwie ukształtowaną hierarchią wartości
    i wysoką kulturą osobistą,
  • być patriotą i czuć się współgospodarzem swojej „małej” i „dużej” Ojczyzny,
  • doceniać miejsce rodziny w społeczeństwie i mieć świadomość jej roli w prawidłowo przebiegającym procesie rozwoju człowieka i jego dążeniu do osiągnięcia szczęścia,
  • postrzegać świat jako sacrum, o ściśle powiązanych składnikach, być wrażliwym na piękno natury oraz otaczającej go przyrody i czuć się odpowiedzialnym za zachowanie w nim harmonii,
  • wykonywać typowe dla swojego zawodu zadania i podejmować działalność gospodarczą na własny rachunek,
  • wykorzystywać w życiu zawodowym zdobytą w szkole wiedzę i umiejętności
    z zakresu ekonomii, prawa, technik biurowych, hotelarstwa i turystyki.

VIII. Organizacje i instytucje wspierające szkołę w działaniach wychowawczo- profilaktycznych:

  • Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna,
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie,
  • Sąd Rejonowy w Nowym Targu
  • Komenda Powiatowa Policji,
  • Straż Graniczna,
  • Straż Pożarna,
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej,
  • Starostwo Powiatowe w Nowym Targu,
  • Urząd Miasta w Nowym Targu,
  • Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna,
  • Maltańska Służba Medyczna
  • Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej,
  • Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej,
  • Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa- OT w Nowym Targu,
  • Fundacja im. Adama Worwy,
  • Caritas Polska.

  1. Ewaluacja szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

Opracowany Program wychowawczo – profilaktyczny, realizowany w latach 2021- 2026 będzie poddawany ewaluacji w wybranych obszarach mając na celu dostarczenie informacji na temat realizacji postawionych celów, a także danych umożliwiających dokonanie niezbędnych modyfikacji. Za ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego odpowiada zespół ewaluacyjny powołany przez Dyrektora szkoły. Zespół przygotowuje na koniec każdego roku szkolnego informację i przedstawia na Radzie Pedagogicznej sprawozdanie w zakresie ustalonym z Dyrektorem szkoły, w tym realizację kompetencji kluczowych.

Podstawową formą ewaluacji będą:

– ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli, rodziców,

– obserwacje,

– wywiad, rozmowa,

– analiza osiągnięć uczniów,

– analiza dokumentacji szkolnej.

Osoby odpowiedzialne za realizację programu:

– Dyrektor Technikum nr 2 w ZSE w Nowym Targu,

– wychowawcy i nauczyciele przedmiotów,

– pedagog szkolny,

– pielęgniarka szkolna.