Drodzy rodzice! Z radością informujemy, że w naszej szkole działa system do przeciwdziałania i monitorowania przemocy rówieśniczej RESQL, który realizuje Standardy Ochrony Małoletnich.
Chcemy, aby każdy w naszej szkole czuł się bezpiecznie, dlatego postanowiliśmy wdrożyć narzędzie, które zapewni uczniom i uczennicom możliwość anonimowego zgłaszania niepokojących ich sytuacji. Dodatkowo w szkole zostali wyznaczeni i przeszkoleni nauczyciele/nauczycielki — interwenci/interwentki, którzy będą komunikować się z uczennicami/uczniami, za pomocą aplikacji, a następnie podejmować odpowiednie kroki mające na celu pomoc w rozwiązaniu zgłoszonego problemu.
W przypadku bullyingu* — przemocy rówieśniczej kluczową rolę odgrywa profilaktyka i dobra współpraca społeczności szkolnej. W ramach projektu wychowawcy otrzymali zestaw lekcji profilaktycznych na temat dynamiki klasy i przemocy rówieśniczej, które będą prowadzone w ramach zajęć wychowawczych.
Bullying to realny problem wielu uczniów i uczennic w szkołach na całym świecie. Chcemy uczyć dzieci i młodzież wzajemnej troski i reagowania w bezpieczny sposób na przemoc, ponieważ jej konsekwencje są poważne dla wszystkich: uczennic/uczniów doświadczających przemocy, uczennic/uczniów stosujących przemoc, a także świadków.
*bullying – rodzaj przemocy rówieśniczej o poważnych konsekwencjach dla osób doznających przemocy, będących osobami stosującymi przemoc oraz będących świadkami przemocy, w której silniejszy (fizycznie i/lub psychicznie) uczeń/uczennica wyrządza celowo i wielokrotnie krzywdę innemu uczniowi/uczennicy w obecności innych uczniów/uczennic.
Kod naszej szkoły to kod, który otrzymałeś/aś w szkole
uczniowie i uczennice mogą za jego pomocą zalogować się do aplikacji mobilnej RESQL i uzyskać pomoc interwentów.
Zasady pracy interwentek/interwentów programu RESQL
Interwentami/interwentkami w naszej szkole są:
Jak zainstalować aplikację RESQL – instrukcja dla uczniów
Zjawisko przemocy rówieśniczej w polskiej szkole
Przemoc rówieśnicza przybiera wiele postaci: może mieć ona zarówno aspekt fizyczny, jak i psychiczny. Coraz częściej przemoc przenosi się do Internetu. Badania pokazują, że 57% dzieci w wieku od 11 do 17 lat doświadczyło różnego rodzaju przemocy rówieśniczej*.
Bullying jest najbardziej dotkliwą formą przemocy. Uderzea w samoocenę ucznia, niszczy pewność siebie, wzmaga lęk i negatywny nastrój. Jak pokazują wyniki badania PISA 2015 (OECD 2017), szkoły, w których częściej dochodzi do bullyingu, uzyskują średnio o 47 punktów mniej w teście PISA**.
Równocześnie, według statystyk, 80% uczniów będących świadkami przemocy wobec innych dzieci źle się z tym czuje**.
Zespół psychologów i pedagogów z Uniwersytetu SWPS opracował program zapobiegania przemocy rówieśniczej połączony ze specjalną aplikacją, która pozwala dzieciom w bezpieczny i skuteczny sposób reagować na przemoc, jeśli są jej świadkami lub sami jej doświadczają.
ŹRÓDŁA DANYCH:
*Włodarczyk, J., Wójcik, S. (2019), Skala i uwarunkowania przemocy rówieśniczej. Wyniki Ogólnopolskiej diagnozy krzywdzenia dzieci w Polsce. Dziecko krzywdzone. Teoria – badania – praktyka, 18 (3), s. 9–35.
**Sitek, M., Ostrowska, E.B. (red.) (2020), PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie. Warszawa.
Ile uczniów/uczennic doświadcza bullyinyu co najmniej kilka razy w miesiącu? **
80% uczniów czuje się źle, gdy inni są nękani przez rówieśników**
Bullying nie jest nieodzownym elementem wkraczania w dorosłość i żadne dziecko nie musi go doświadczać. Edukujmy nasze dzieci, by były wrażliwe na cudzą krzywdę i nie bały się rozmawiać o swoich problemach. To bardzo ważny element walki ze zjawiskiem bullyingu.
Czym jest RESQL?
RESQL to innowacyjny system wspierający szkoły w rozwiązywaniu problemów przemocy rówieśniczej, stworzony wspólnie z członkami społeczności szkolnej (uczniami, nauczycielami, dyrektorami i rodzicami), oparty na wynikach badań naukowców z Uniwersytetu SWPS, warsztatów z nauczycielami i uczniami oraz pilotażu działania systemu.
Z czego składa się system RESQL?
Jak działa RESQL?
Aplikacja mobilna
Uczeń/uczennica zgłaszają niepokojącą sytuację, której byli uczestnikami lub świadkami.
Wymiana krótkich wiadomości tekstowych z interwentem/interwentką za pośrednictwem aplikacji.
Stacjonarny panel interwenta
Interwentka/interwent odbiera zgłoszenie i we współpracy z innymi pracownikami szkoły podejmuje odpowiednie działania.
Stacjonarny panel dyrektora
Dyrekcja szkoły monitoruje problem przemocy w szkole za pomocą stacjonarnego panelu systemu RESQL.
Kim jesteśmy?
Zespół, który opracował zarówno aplikację, jak i materiały wspierające, składał się z badaczy psychologów i pedagogów oraz praktyków, w tym m.in. psychologów, nauczycieli, nauczycieli akademickich, szkoleniowców. Jeśli chcą Państwo poznać członków zespołu pracującego nad projektem RESQL, zapraszamy na stronę www.resql.pl.
Masz pytania odnośnie do aplikacji RESQL, jej działania lub chciałbyś dowiedzieć się więcej o działaniach antyprzemocowych w szkole? Skontaktuj się z Interwentem ze swojej szkoły!
RESQL
ul. Chodakowska 19/31
03-815 Warszawa
tel. 22 517 96 00
biuro@resql.pl, www.resql.pl
RESQL Sp. z o.o |
ul. Chodakowska 19/31 |
03-815 Warszawa |
NIP 812 657 21 96 |
www.resql.pl |