REGULAMIN VIII EDYCJI KONKURSU WIEDZY O REGIONIE 

PODHALE, SPISZ, PIENINY, ORAWA – 2025 

Temat przewodni: “Człowiek jest nieustannym stawaniem się” 

w nawiązaniu do ustanowienia roku 2025 Rokiem ks. prof. Józefa Tischnera 

Pragniemy zaprosić uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w VIII edycji Konkursu Wiedzy o Regionie – Podhale, Spisz, Pieniny, Orawa organizowanym przez Zespół Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu pod Patronatem Starosty Powiatu Nowotarskiego. 

Głównym celem tegorocznej edycji jest przybliżenie sylwetek osób, mających znaczne zasługi dla społeczności lokalnych z zakresu kultury, w szczególności twórczości literackiej – od okresu powojennego po czasy współczesne. Zachęcamy również do prezentacji osób aktualnie działających na rzecz kultury regionu. 

Z uwagi na fakt, że celebrujemy Rok ks. prof. Józefa Tischnera pragniemy nasz tegoroczny konkurs osnuć wokół ludzi, tworzących poprzez słowo i podkreślić wartość ich twórczości dla lokalnego świata kultury. 

CELE KONKURSU: 

– poznanie lokalnych twórców ludowych, 

– kształtowanie wrażliwości na regionalne teksty literackie, 

– poznanie twórczości ks. prof. Józefa Tischnera, 

– przybliżenie uczniom dziedzictwa kulturowego regionu, 

– kształtowanie poczucia własnej tożsamości, 

– rozwijanie zainteresowań regionem, jego historią i tradycją, 

– kształtowanie umiejętności pracy zespołowej, 

– integracja społeczności regionów Podhala, Spisza, Pienin i Orawy, 

– stworzenie możliwości wymiany doświadczeń oraz współzawodnictwa między uczniami różnych szkół, 

– integracja szkół w regionie, 

– popularyzowanie amatorskiego ruchu regionalnego wśród młodzieży, 

– kształtowanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy, 

– zwiększanie zaangażowania uczniów w naukę oraz zwiększenie motywacji do uzyskiwania nowych umiejętności, 

– poznanie i praktyczne wykorzystanie aktywizujących metod kształcenia, 

– rozbudzanie kreatywności, inicjatywy i pomysłowości, 

– kształtowanie wzorców wychowawczych i propagowanie idei regionalizmu. 

UCZESTNICY KONKURSU: 

Konkurs adresowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych – wszystkich klas, w regionach: Podhale, Spisz, Pieniny, Orawa. 

Do konkursu uczestnicy przystępują w 3–osobowych zespołach. 

Każda szkoła może zgłosić maksymalnie 1 zespół . 

ZGŁOSZENIE UCZESTNICTWA: 

– Uczestników do konkursu zgłasza szkoła poprzez wypełnienie i nadesłanie formularza zgłoszeniowego do dnia 

23 maja 2025 r. na adres e – mail: iwona.bialon@gmail.com, magdalenaswierczek@onet.pl, barbara.balicka@zse.nowotarski.edu.pl

KONKURS składa się z dwóch części: 

I CZĘŚĆ 

● prezentacja multimedialna (przygotowana wcześniej) na temat wybranego twórcy 

● czas wystąpienia – max. 10 minut 

● elementy brane pod uwagę podczas oceny prezentacji: 

– treść zgodna z tematem 

– uwzględnienie informacji dotyczących biografii i twórczości danej osoby, jego wpływu na kulturę regionu 

– forma prezentacji (połączenie tekstu, grafiki, ewentualnie dodatkowych elementów prezentacji multimedialnej zgodnie z oprogramowaniem) 

– kreatywność i pomysł (w sposobie i stylu prezentacji – kompozycja całości wystąpienia) 

– bibliografia 

– strój regionalny 

II CZĘŚĆ: 

● prezentacja tekstów literackich wybranej osoby (proza, poezja, dialog, teksty muzyczne, kabaretowe) 

● czas wystąpienia – max. 10 minut 

● elementy brane pod uwagę podczas oceny: 

– dobór tekstów 

– sposób interpretacji 

– elementy gwarowe 

– rekwizyty 

– strój regionalny 

I i II część Konkursu przeprowadzi komisja konkursowa pod przewodnictwem prof. dr hab. Anny Mlekodaj. 

PUNKTACJA: 

W I i II części konkursu można zdobyć po 15 punktów. 

TERMINARZ I MIEJSCE KONKURSU: 

– I i II część zostanie przeprowadzona 5 czerwca 2025 roku w Zespole Szkół Ekonomicznych w Nowym Targu. 

NAGRODY: 

– „wejściówki” do obiektów turystycznych 

– vouchery, bony 

– nagrody rzeczowe 

– nagrody książkowe 

Regulamin opracowała Komisja Programowa 

Informacje szczegółowe na stronie: www.zse.nowotarski.pl 

Kontakt: dodatkowych informacji udziela 

Barbara Balicka

Iwona Białoń 

Magdalena Świerczek 

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU

Formularz zgłoszeniowy